24دسامبر 2021- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شده است، دو نوع رایج جراحی چاقی (کاهش وزن) هر دو در بهبود بیماری کبد چرب در افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 موثر هستند.

بیماری کبد چرب غیرالکلی(NAFLD) در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی رایج است و با پیامدهای بدتر سلامتی، از جمله افزایش خطر مرگ در مراحل پیشرفته مرتبط است. مطالعات همچنین نشان داده اند کهNAFLD تشخیص داده نشده در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شایع است - به این معنی که بسیاری از افراد مراقبت های لازم برای مدیریت این بیماری و کاهش خطرات سلامتی مرتبط با آن را دریافت نمی کنند. برخی از اقدامات سبک زندگی - از جمله نوشیدن قهوه - ممکن است خطر ابتلا بهNAFLD را کاهش دهد، اما برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت و چاقی، تغییرات سبک زندگی برای بهبود اساسی سلامت کبد آنها کافی نیست.

در مطالعه ی اخیر، محققان تصمیم گرفتند نتایج کبد را پس از دو شکل رایج جراحی چاقی - بای پس معده و اسلیو گاسترکتومی مقایسه کنند. بای پس معده شامل بستن قسمتی از معده برای ایجاد یک کیسه کوچک است که به روده کوچک متصل است، در حالی که قسمت اعظم معده و بخشی از روده کوچک شما از مسیر گوارشی شما جدا شده، اما خارج نمی شود. از طرف دیگر، اسلیو گاسترکتومی شامل کاهش اندازه معده به یک آستین باریک و برداشتن قسمت باقی مانده از معده است. در حالی که هر دوی این جراحی ها می توانند منجر به کاهش وزن و بهبودهای دیگر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی شوند، برخی تحقیقات نشان می دهد که بای پس معده ممکن است در بهبود سطح قند خون و کاهش خطرات قلبی عروقی موثرتر باشد.

در مجموع 100 فرد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 ، تحت عمل جراحی چاقی به عنوان بخشی از این مطالعه قرار گرفتند، شرکت کنندگان به طور تصادفی در گروه بای پس معده یا اسلیو گاسترکتومی تقسیم شدند. میانگین سنی شرکت کنندگان 47.5 سال و 65 درصد زن بودند. میانگین شاخص توده بدنی آنها 42 کیلوگرم بر مترمربع بود که نشان دهنده چاقی شدید است. شرکت کنندگان بین ژانویه 2013 و فوریه 2018 تحت عمل جراحی قرار گرفتند و به عنوان بخشی از مطالعه به مدت یک سال پس از آن، تحت نظارت بودند.

کاهش چربی کبد بعد از جراحی چاقی

محققان یک سال پس از هر دو نوع جراحی چاقی، کاهش مشابهی در چربی کبد هر دو گروه گزارش کردند: شرکت کنندگان گروه اسلیو گاسترکتومی به طور متوسط ​​19.7٪ و افراد گروه بای پس معده  21.5٪ از چربی کبد خود را از دست دادند. تقریباً همه شرکت‌کنندگان در پی‌گیری یک‌ساله‌، دارای سطح پایینی از استئاتوز بودند یا هیچ استئاتوزی نداشتند- استئاتوز نوعی از تغییرات کبدی است که مشخصه بیماری کبد چرب است، 94 درصد از کسانی که تحت عمل جراحی اسلیو گاسترکتومی قرار گرفته بودند و 100 درصد از کسانی که تحت عمل بای پس معده قرار گرفته بودند این نتیجه را تجربه کردند. محققان همچنین به بررسی فیبروز کبدی(تغییراتی در کبد که می تواند منجر به آسیب طولانی مدت شود) پرداختند، این اندازه گیری در 77٪ از شرکت کنندگان ثابت بود و در 18٪ بدتر شده بود، بدون اینکه تفاوت معنی داری بین دو گروه جراحی وجود داشته باشد.

محققان نتیجه گیری کردند که با پاکسازی تقریباً کامل چربی کبد 1 سال پس از جراحی، بای پس معده و اسلیوگاسترکتومی، هر دو در کاهش استئاتوز کبدی بسیار مؤثر بودند. جراحی چاقی تأثیر کمتری بر درجه ی فیبروز کبدی در کوتاه مدت داشت، اما ارزیابی پیشرفت طولانی مدت ضروری است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/12/24/bariatric-surgery-reduces-liver-fat-in-type-2-diabetes-and-obesity/